Der findes efterhånden et bredt udvalg af programmer og apps med det formål at støtte børn, unge og voksne med Autisme, ADHD, Aspergers og andre kognitive udfordringer. En del af programmerne løser kun et enkelt behov som f.eks. at vise tid, andre igen planlægning eller et dagsskema.

Det at skulle kombinere og hoppe imellem programmer og apps er sjældent en fordel, da det væsentligste mål udover forudsigelighed og en større grad af selvhjulpenhed, netop er en rolig og mindre stresset hverdag med så få forandringer som muligt.

Så jo tættere du kan komme på at vælge det rigtige digitale hjælpemiddel til autisme og ADHD, der har de funktioner der giver den rigtige støtte kombineret med størst mulig fleksibilitet og brugervenlighed, jo bedre.

Det skal du være opmærksom på når du vælger digitalt hjælpemiddel til børn og unge med autisme og ADHD – erfaringer fra brugere med kognitive udfordringer, støttepersoner og fagfolk på området:

 

Behov er individuelle og ændrer sig over tid

Behovene for støtte til personer med autisme, Aspergers syndrom og ADHD er ofte individuelle og ændrer sig løbende med personens udvikling og udfordringer. Dog er de fleste enige om, at de vigtigste støtteområder er struktur, hukommelse og koncentration. Men med den rette støtte er det muligt at nå rigtig langt, når det gælder selvhjulpenhed og en mindre stresset hverdag.

Til personer med ADHD og autisme gælder det om at finde hjælpemidler, der kan kompensere for udfordringer med planlægning, struktur og koncentration. Når det gælder børn og unge, der hele tiden udvikler sig, er det vigtigt, at det støttende hjælpemiddel kan udvikle sig sammen med dem og at det ikke skaber unødig opmærksomhed. Hverken børn eller unge har lyst til at skille sig ud – det gælder for den sags skyld også voksne.

 

Let at benytte for alle – overalt

Det er af stor betydning at hjælpemidlet ikke kun er let at benytte for personen selv, men også af dennes relationer såsom lærere, forældre og pædagoger.

Derudover er det vitalt at alle hjælpemidlets funktioner er tilgængelig på alle enheder. Resultatet er at alle kan benytte den enhed de i forvejen er tryg ved, uanset om det er en Apple eller Google smartphone eller tablet, om det er en PC, MacBook eller Chromebook.

Fordelene ved dette er indlysende for personen med særlig behov for struktur, men det er næsten lige så vigtigt for støttepersoner, der f.eks. hurtigt kan redigere i brugerens kalendere ved akutte ændringer i dagligdagen, uanset hvor de er eller hvilken enhed der er tilgængelig.

 

Struktur og tid

Struktur er essentielt for børn og unge med autisme, ADHD eller andre kognitive udfordringer, da de let taber koncentrationen i det de er ved, f.eks. en opgave, og har derfor brug for i større eller mindre grad at kunne følge et visualiseret skema eller en plan for dagens forskellige aktiviteter.

I hjælpemidlet skal man i kalenderen kunne bruge symboler eller billeder, meget gerne fra personens kendte miljø, så dagens aktiviteter og opgaver er tydeligt visualiseret, overskuelig og let at afkode. En sådan visuel kommunikation med symboler, piktogrammer og billeder er ofte det bedste grundlag for en person med kognitive udfordringer når de skal holde styr på dagens aktiviteter.

Til alt det der ikke kan planlægges, er det af uvurderlig værdi at der i hjælpemidlet kan oprettes guider der ikke er tidsbegrænset. Personen med kognitive udfordringer vil opleve øget grad af selvhjulpenhed og tryghed, når guider og dermed strategier til selv at løse forskellige opgaver, udfordringer og rutiner altid er tilgængelig.

Da fornemmelsen for tid ofte kan være en udfordring, vil et støtte hjælpemiddel med en angivelse af hvor meget tid der er til rådighed samt en visualisering af hvor meget tid personen har brugt på den enkelte aktivitet, være et must. Men igen er hjælpemidlets fleksibilitet vigtig, da denne funktion i visse tilfælde kan virke stressende, er det vigtigt at den kan fravælges.

Overvej følgende inden du vælger:

1. Er der god løbende support til produktet?
Selvom du kan finde ud af at benytte programmet, er det vigtigt at andre støttepersoner, lærere og pædagoger kan få support, når de har brug for det.

2. Indeholder produktet de funktioner, der er behov for?
Så der ikke skal skiftes imellem flere forskellige apps fra aktivitet til aktivitet.
Du kan måske overskue hvilke forskellige apps der skal bruges, men det kan andre støttepersoner, lærer og pædagoger måske ikke.

4 vigtige funktioner der lægges vægt på hos brugere og fagfolk er: visuel kalender, Guider der ikke er tidsbegrænset, Time timer, tale, mulighed for selv at tilknytte ubegrænset relationer der kan være med til at planlægge.

3. Kan produktet udvikle sig sammen med personerne, der skal bruge det?
Det kan selvfølgelig være nødvendigt at skifte spor, men det vil absolut være en fordel at vælge noget, der kan udvikle sig sammen med barnet eller det unge menneske.
F.eks. skal det være let at benytte egne billeder, grafik eller tegninger i strukturen som passer til personens behov og niveau. Derudover er det en fordel at hjælpemidlet har et neutralt look, så personen med kognitive udfordringer ikke på et tidspunkt fravælger det pga. det virker barnligt.

4. Kan det tages med overalt?
Det er vigtigt, at strukturen kan tages med overalt og at støttepersoner kan oprette og redigere strukturen overalt. Det er derfor en stor fordel, at der er adgang fra alle slags platforme og enheder. Men også at der er mulighed for at printe de dele af strukturen eller guiderne, der måske giver mest mening på en tavle. (Læs mere om muligheden for fordelene ved at kunne printe piktogrammer fra digitalt hjælpemiddel her)

Symbolkommunikation samler alle vigtige støttefunktioner i et værktøj – prøv gratis på din skole eller institution, tryk her!

Struktur og guider med overalt

Symbolkommunikation virker på alle enheder.

Hent app'en

Kontakt

Adresse
EXAKT
Stenholm 7
9600 Nørresundby

Åbningstider
Mandag—fredag: 8:00–15:00
Lørdag & søndag: Lukket

Kontakt
Tlf: 9819 3533
Mail: symbol@exakt.dk